Sunday, December 26, 2010

Anak Saya Sunat, nak cepat

Assalamualaikum..

ini bukan kisah kucing


Ketika menulis n3 ini hati aku geli bagai digeletek. Bibir terpamer sengih buruk.. hihihi. Bila diingat kembali kejadian petang tadi. Aku keluar beli barang dapur bersama makcik dan 2 orang anak perempuannya. Dengan pakaian yang simple dengan niat meneman sahaja tapi ternoda dengan kedai tersebut so, aku pun join la diorang.

Ronda2 beli
1-Febreze
2-Halia
3- Clorox
4- Patung mainan
5- USB External Hard Disk
6- PS 3 Audio Video Cable

Okeh, sesaje aku nk panjangkan n3 sebab tu aku list barang tu semua. Sorry.
 Then, kitorang keluar nk balik umah. Makcik bercerita kat dalam keta,


“ni jalan salah, tp klo kite pusing lambat nanti, xde orang ok la. Jangan sampai da polis sudah la”

Aku senyum.. “Abg  _ _ _ _ xikut sini ke??”

“dia mana lalu, xbuat salah. Ari tu pun dah kena marah” ketawa senang ati

“Ya Allah! Da polis. Cepat pakai tali pinggang. Nak cakap ape ni? Melayang RM300 aku, sure balik kena marah”  Gelabah gila dia bila tengok abang guard kat depan.

“cakap je anak sakit” mengajar lak aku. Nak selamat beb. Tapi tangan still kaku nk tarik sit belt. Jangan tak tau, mata polis ni bahaya. Mesti dia perasan kitorang pakai sit belt x..

Dengan penuh gaya perkasa Abang tu datang.

Dup dap dup dap, macam ni kot makcik aku rase sebab bila bang polis tu ketuk cermin kasi turun, dia tekan2 sampai cermin tu xturun. 30 saat baru cermin tu turun.Salah tekan memang la. Adoi!!!

“tahu tak jalan sini salah? Nape ikut sini, klo ada kereta tadi mcm mane?” garang suara dia. Sesuai jadi polis.

Makcik angguk2 je.


Sambil senyum2.


“Maaap cik, aanaak saya suuunat, kat umaah sorang- soorang. Nak keena cepaat” terketar2 je bunyi dia. Cian makcik, aku lak nak tergelak2..

“senyum pulak. bagi lesen” garang lagi. Waduh. Ni sah nk kena saman. Xpe relak2..


“saya saman ni. Nak tak? ” boleh lagi main2 abang polis ni.


“tak nak” aku jawab sambil sentuh makcik.


“xnak cik, tak nak. Lain kali xbuat lagi. Betul cik. Xbuat lagi”  sayu je dengar suara makcik.

Polis tu pegang buku saman. Pen dah bukak tudung dia. “lain kali jangan buat lagi” terus dia blah bila bagi lesen.


Kami gelak dalam keta. Makcik urut2 dada dia “alhamdulillah. Klo x melayang la 300, kena marah lagi” lega.

Aku pandang abang polis tu naik motor. Nampak side mirror dia. Cis!! Boleh lak dia gelak, main2 ye bang. Kami kena tipu ngan polis. Dah cam wakenabeb~~~

“mak itut situ nape? tan dah tatap ari tu tak boleh. Tan dah tena nan polis. Nanti tena marah cam mana? Ha! Ha! Aimie tat tahu.” Bebel lak budak kecik belakang aku. Dia memang garang. Cakap pun kekadang kasi sedekah air liur kat kami. Hik3


“mak wat salah. Lain kali aimie jangan wat salah macam tu tau. Tak elok. Nanti aimi jangan bagi tahu sesiapa tau. Nanti abah marah mak, cian kat mak. Aimi xsuka abah marah kan. Cian mak”. Nasihat aku. Budak2 kena ajor elok2 baru paham. Menipu sesikit xpe janji untuk kebaikan semua.


“aimi tecik lagi, dah besor tite xnak wat salah”

“nasib si amirul sunat. Xda la menipu tadi” iyo lah makcik. Nasib baik selalu ade.


Nota Conteng:  ini bukan sitcom wakenabeb..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...