There was an error in this gadget

Thursday, November 11, 2010

Tinta buat Bicara Pedusi

Assalamualaikum...
entry kali ini bukan berkaitan dengan dia atau kamu. Tapi entry tentang keinginan saya untuk memiliki sebuah Novel Islam yang berada di pasaran. buka Alaf 21. Bukan juga NB berhad. Bukan Karangkraf. Bukan. Bukan & Bukan. Tapi Persatuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM). Saya xkan jumpe di MPH bookstore. Saya pasti kecewa jika cari di Popular atau PSI atau MO atau mana bookstore kat Malaysia. Tapi buku ini hanya ada pada penulis novel ini iaitu Puan Insyirah dan adiknya juga di Kota Mesir. kalau nk beli saya terpaksa terbang ke Mesir. itu xmungkin buat masa sekarang. kalau nak pinjam dengan adik dia, sangat tidak malu sopan saya ni. cara terakhir saya terpaksa menyertai contest untuk berlari sepantas yang mungkin melalui blog ini.

Inilah peraduan pertama saya selama saya melahirkan blog akubdkkampong. syarat utama dia bukan 'Siapa Cepat Dia DAPAT!!'. harap masih berpeluang untuk mencuba. tetapi syarat utama adalah mesti taruk pic novel itu... semestinya saya akan pamerkan. itu senang saja. dan saya harus memancing hati tuan empunya buku 'kenapa saya perlu mendapat buku ini dari Puan Insyirah'. secara jujur saya bukan seorang kaki pancing tetapi saya amat pakar dalam tawar-menawar ketika shopping. untuk memancing dengan menggunakan ayat2 yang klasik, sentimental, atau bunga2 itu amat susah dan pasti saya xdapat nk 'menggorengnya' kerna saya bukan berjiwa seni yang amat2 berseni. 
jika xdapat tidak mengapa, tapi hati bergetar mengatakan "cubalah, mane tahu rezeki kita" okeh, saya mencuba... 

Bismillahirrahmanirrahim.

tengok saja jgn usik!! cantik kn? (ini bukan ayat bodek, sila percaya)
Pena       : Wardah Syaukiyyah / Insyirah Soleha
Harga     : LE 23/RM13
Terbitan : Persatuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM)
Sinopsis : Bicara Pedusi / Bicara Wanita

Jati diri seorang Durrah Fatinah, diadun dengan peribadi Islam yang kebal pada cabaran biar rencam duri memburu. Dia ingin menyusur langkah yang tegar sebagai seorang da'ei namun penuh kasih dan sayang dalam meniti silaturrahim sesama manusia. Dia percaya, kebahagiaan hanya akan dikecapi dengan menuai sabar lantas itu jalan sufi yang selalu dipilihnya.

Perjalanan hidup seorang wanita yang merupakan mahasiswa di perantauan. Keberadaannya di negara asing bukanlah halangan untuk terus memelihara maruah dan cara hidup yang berlandaskan syariat. Sahabat baiknya Nafisah juga mahasiswa Timur Tengah, mereka terpisah antara benua demi mengejar impian dalam mencipta kejayaan. Hanya berhubung melalui internet dapat mengubati kerinduan antara mereka dan segalanya dikongsi bersama. Sejarah srikandi dijadikan sandaran bagi Fatinah dalam menelusuri kehidupan seorang muslimah sejati.

Fatinah, seorang gadis yang punya dorongan motivasi diri yang tinggi dalam menilai erti hidup, bijak merencana masa depan dan punya kualiti seorang srikandi.

"Ombak tak jahat. Kerana ombak, hari itu aku mengerti hakikat seorang hamba yang meminjam segala-galanya dari Allah. Kerana ombak juga aku tahu setiap muslim itu perlu berkongsi. Kerana ombak juga aku tahu Allah menyayangiku. Dan kerana ombak, aku belajar menjadi manusia yang memanfaatkan pinjaman Allah padaku..."

Atas kerana inilah, kisah ini menggambarkan bahawa kehidupan dengan berpaksikan al-Quran dan as-Sunnah sudah pasti akan sentiasa dilindungi oleh Allah biarpun di mana kita berada. Penghormatan dan maruah seorang wanita adalah anugerah paling berharga bagi insan yang bergelar PEDUSI.


Komentar

"Sebuah penulisan yang mempunyai teknik penyampaian yang menarik. Setiap mesej yang diketengahkan sarat dengan nasihat dan makna yang tersirat. Bagi saya ia sebuah karya yang bisa meruntun hati pembaca kerana sudah pasti kita akan tertanya apakah ini realiti kehidupan seorang pedusi. Apa yang pasti kaum Hawa juga mampu melakar sejarah sepertimana kisah lampau yang memartabatkan srikandi Islam dalam menjadi mata rantai perjuangan menegakkan kalimah Allah yang satu." - Zulhafeez Ahmad Zahidi, Pengarah Kem Latihan Penulis (KELAP) '09


"Buku yang diberikan judul 'Bicara Pedusi' ini merupakan satu seni susunan ayat dalam mengisahkan suasana Islam yang diinginkan oleh seorang wanita dan suasana sekelilingnya. Suasana Islam yang damai dan amat bertolak ansur dalam membawa satu-satu method ajarannya. Mengajar seorang wanita khususnya, manusia amnya menilai akan keindahan Islam dalam suasana yang cuba dibicarakan oleh penulis.

Kisah yang amat menarik tidak kurang hebatnya dengan sastera-satera lain yang hebat. Saya kira susunan ayat yang mudah dan jelas oleh penulis ini akan membuatkan para pembaca lebih meminati seni dan sastera kerana keindahan Islam bukan dek kerana khayalan yang dicetuskan sebagaimana penulis-penulis cerpen yang semata-mata beralasan cinta suci." - Shahrizan Mohd Hazime, Presiden PMRAM 2010.

Komen Penulis

Alhamdulillah. Atas rahmat Ilahi yang menganugerahkan pinjaman ini kepada ana, yang memberi ilham kepada ana untuk menulis. Atas rasa dan tanggungjawab untuk memberi sesuatu untuk ummah, tidak mampu mewaqafkan kudrat fizikal di medan perjuangan maka hamparan fikrah ini dilebarkan sebagai jaringan untuk menyampaikan risalah dakwah.

Seandainya mahu menikmati penulisan yang berlandaskan hadith dan dalil Quran untuk berhujah dalam menegakkan kebenaran, buku ini BUKAN yang terbaik sebagai bahan bacaan tetapi pada yang mencintai keindahan dan nilai sastera, moga buku kecil yang dhaif ini mampu membelai perasaan dan jiwa pembaca untuk menghayati jalan sufi yang dibelai dengan keindahan sastera melayu.


Ding Dong!!! Surat Buat Puan Insyirah
 Puan Insyirah Soleha,
Contest,
Siapa Nak Buku,
Blog .::HaRuMaN MaWaR::.: 
http://niqobgirl.blogspot.com                                                                         4 Zulhijjah 1431                              

 Assalamualaikum..
kehadapan Puan Insyirah yang kini berada di atas kerusi dan membaca surat saya ini diharap sihat-sihat selalu dan bahagia menjalani kehidupan di 'Desa sementara' pinjaman dariNYA berbekalkan jiwa yang bersih, hati yang putih dan amal yang mulia. AMIN..

Tujuan utama surat ini saya utuskan untuk memberitahu tentang keinginan saya untuk menjenguk dan merasai kehalusan, kecomelan baby Ummi Insyirah. Untuk memiliki mungkin amat sukar sekali kerna ia semestinya hanya milik Ummi Insyirah tetapi saya hanya ingin meminjam segala isi hatinya untuk saya turut merasa n mewarnai hati serta jiwa saya lebih mendalam. Insyallah.


Kenapa Saya Perlu Mendapat Buku Ini Dari Puan Insyirah.
Kerana Kulitnya. ini bukan kerana kulitnya yang lembut dipandang tetapi kerana saya ingin benar2 memegang buku itu. tertanya-tanya di fikiran adakah kulit yang cantik itu boleh saya pegang dan berharap kecantikan kulit itu diiringi dengan kehalusan kulitnya. adakah kehalusan kulit dan kecantikannya juga mempunyai hati yang lembut, tabah, kental atau jitu dalam menjalani kehidupan di perantaun. saya ingin mengenali Durrah Fatinah di bumi mesir. turut sama merasai pengalaman hidup dan cabaran sebagai pedusi islam. semoga perjalanannya boleh membuat saya tabah dan memberi nafas yang baru dalam mengenal pencipta diri ini.


Kerana Peribadinya Ummi Insyirah. saya mengenali .::HaRuMaN MaWaR::.: beberapa minggu yang lalu melalui bingkisan cerita penuh menyayat hati Saya sudah bertunang. berusaha untuk mengikuti lain2 cerita tetapi ia sudah diprivasikan. namun, alhamdulillah selang beberapa hari saya berjaya setelah pemiliknya memberi keizinan. sehingga kini masih belum smua coretan hati itu saya baca. kisah yang dipaparkan membuatkan hati sayu, terasa diri ini kerdil di mataNya, merasakan saya punya begitu banyak kelebihan tetapi tidak mensyukuri apa yang diberi. dengan melayari satu persatu bait-bait itu, tanpa sedar ada ketikanya mata kabur sehinggakan bibir mata menghadiahkan titisan keinsafan dalam diri. ia membuatkan saya ingin lebih dekat denganNYa. Moga Bicara Pedusi ini turut memberikan hadiah yang berharga buat jiwa saya yang kering, semoga ia dapat menyirami jiwa ini sehingga tumbuhnya bunga2 supaya lebih bersedia andai saya dijemputNYA. Insyallah.


Ummi Insyirah, sebelum tinta ini dilipat dan disimpan rapi, diharap ayat2 ini memuaskan hati. Dan usahlah berbelah bagi andai tinta ini tidak terpilih kerna mungkin bukan rezki saya memilikinya. Dan tahniah buat penerima bertuah itu. Jangan risau, pasti saya akan memiliki Bicara Pedusi suatu hari nanti jika ada rezki walaupun tanpa tandatangan. Inysallah. tetapi jika saya yang bertuah (nak jugak tu~~) mohon Puan Insyirah mencoretkan bait2 indah sebagai semangat saya untuk terus dan berusaha mencintaiNYA. (banyak page pun xpe.. hihihi)

Akhir kata, terima kasih kerana sudi membaca surat ini dan mohon maaf jika ada kata yang menguris hati sesunggguhnya yang elok itu dariNYA dan yang salah itu dari hamba yang daif ini. sekali lagi maaf jika surat ini mengganggu hari2 Puan Insyirah.

Sekian.Terima Kasih. Wassalam.

PESANAN BUAT BICARA PEDUSI
kau jauh untuk aku gapai
terpaksa bersama saingan yang ramai
dari jauh ku pandang sungguh elok rupamu
tapi sayang mungkinkah kau dapat ku rasai

disini, kau hanya satu
asalmu jauh beribu batu
kerna itu aku inginkanmu
mahukah kau datang padaku

akan ku tunggu akan ku miliki
mungkin engkau pendamai hati
meneman jiwaku yang sepi
semoga engkau ada disisi

salam ikhlas dari saya,
cahaya_kebahagiaan
Contest Siapa Nak Buku,
Tinta Buat Bicara Pedusi,
http://akubdkkampong.blogspot.com

Nota Conteng:- xperlu Vote or undian SMS yer..

5 comments:

quratuaina said...

huhu, kak dah..
na tak sempat nak tanye kawan na..
lagipun agak susah sebab die tak balik raya ni..
kalau balik pun tahun depan,..
insyaallah kalau ader rezeki na try tanye,
macam best..berminat gak nak baca..;)
orait sis..

shi3la said...

Selamat Hari Raya Aidiladha..!!

salam kenal yer..macam baru pestime menyinggah kat sini..

Cahaya_Kebahag!aan said...

quratuaina:- xpe.. nanti try tny k.
shi3la:- salam aidil adha.. tanx sudi singgah k

quratuaina said...

bangga ngn kak dah..
thumbs up..=))
bertuah badan, menang contest dari mesir tuuu...

Cahaya_Kebahag!aan said...

*blushing*.. malu gi tu.. xsangka dpt.. hanya luahan dr hati tanpa pikir ayat bodek dan Xsempat pun nk usha org lain nyer point sbb baru blik MTEST tu.. nk prepare tok i/v lagi.. alhamdulillah rezki..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...